Tips voor een gezonde voeding

De volgende tips voor een gezonde en minder vetrijke voeding, steunen op de principes van de actieve voedingsdriehoek.

    fruitmand ZZ
  • Eet elke dag een volwaardig ontbijt.
  • Drink voldoende, best water.
  • Gebruik een vezelrijke voeding, kies voor bruine broodsoorten, gekookte aardappelen, volkoren deegwaren, rijst, enz.
  • Wees matig met beleg. Beleg hoort tussen een dubbele boterham.
  • Eet elke dag groenten, best bij verschillende eetmomenten. Bijv. tomaat bij de boterham en bereide groenten bij de warme maaltijd.
  • Beleg je boterham al eens met fruit of vruchtenmoes. Eet dagelijks 2 tot 3 stukken vers fruit.
  • Kies voor (magere en) halfvolle melkproducten. Kies voor magere en halfvette kaas (ook wel met 20+ en 30+ aangeduid) en eet niet meer dan twee sneetjes harde kaas per dag.
  • Eet niet meer dan 100 gram vlees (vleeswaren meegerekend) per dag. Kies voor magere vleessoorten. Eet 2x per week vis, ook vette vis (zalm, forel, haring.).
  • Let op consumptie van 'verborgen' of onzichtbare vetten in bijv. koeken, chocolade, vet vlees, kaas, enz. Ze bevatten vaak een hoog gehalte aan (verzadigde) vetten.
  • Matig het gebruik van smeer- en bereidingsvet. Reken per persoon 1 eetlepel bereidingsvet. Eet maximaal 1 maal per 2 weken gefrituurde bereidingen. Bereid je maaltijd met olie, een zachte of vloeibare margarine of bak- en braadvet.
  • Matig het gebruik van koek, gebak, chocolade, taart, ijsroom, frisdranken, chips, zoutjes,. m.a.w. alle producten die rijk zijn aan vetten en/of suiker zonder in verhouding veel vitaminen, mineralen of voedingsvezels aan te brengen. Je hoeft ze niet te schrappen van het menu, maar zoek een evenwicht: niet elke dag en met mate.
  • Kies als dessert bij voorkeur voor vers fruit of een melkproduct zoals yoghurt of pudding. Vervang het gebruik van room (bijv. in de soep, desserts enz.) door verdunde room (bijv. met 5% vet) of melk.

Het komt er dus op neer dat je zorgt voor een dagelijkse evenwichtige voeding. Hoe goed je momenteel scoort, kom je te weten op www.gezondheidstest.be, een initiatief van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGez).