Hoe raak ik mijn overtollige kilo's kwijt?

  • weegschaal ZZHeb je een probleem van overgewicht, dan kan het je helpen je huidige voedingsgewoonten eens onder de loep te nemen. Schrijf in detail neer wat je eet. Wees hierbij eerlijk met jezelf. Dit geef je de kans om zelf te ontdekken waar je kunt aan werken.
  • Je hoeft jezelf helemaal niet uit te hongeren om je doel te bereiken, wel integendeel. Een matig gewichtsverlies van 5 à 10 % van je huidige lichaamsgewicht heeft al een enorm positief effect op je gezondheidsrisico, ook al kun je je "ideaal" gewicht niet bereiken. Reken zelf uit: enkele kilo's eraf kunnen volstaan!
  • Geef borstvoeding! Borstvoeding wordt aangeraden voor de gezondheid van moeder en kind, zeker na zwangerschapsdiabetes. Dit kan je ook helpen om je gewicht makkelijker te verliezen. Let op: begin geen streng vermageringsdieet terwijl je borstvoeding geeft! Bij borstvoeding heb je meer energie dan normaal nodig om te zorgen voor voldoende melkproductie. Vraag hierover advies aan je arts.
  • Alles begint bij een evenwicht tussen de voedselinname en het verbranden van de calorieën (voldoende beweging). Beweeg daarom ook dagelijks minimum 30 minuten aan een matige intensiteit, bijv. goed doorstappen, zwemmen, fietsen, enz. Wie wil vermageren verhoogt dit best naar minimum 60 minuten per dag. Begin niet te snel, te intens of te lang te bewegen. Bouw na de zwangerschap langzaam op. Eventueel onder deskundige begeleiding.
  • Het is vooral belangrijk dat je dit gewichtsverlies op langere termijn ook kunt behouden. Houd daarom een realistisch streefdoel voor ogen en werk in kleine stapjes. Je kunt indien nodig beroep doen op het deskundig advies van een diëtist(e).

"5 à 10 % van je huidige lichaamsgewicht verliezen bij overgewicht, heeft al een enorm positief effect op je gezondheidsrisico."